Tiina Alakärppä: TRE:n mahdollisuuksia seksuaaliterveyden edistämisessä
18408
post-template-default,single,single-post,postid-18408,single-format-standard,bridge-core-2.1.7,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-20.4,qode-theme-bridge,disabled_footer_top,wpb-js-composer js-comp-ver-6.1,vc_responsive
 

Tiina Alakärppä: TRE:n mahdollisuuksia seksuaaliterveyden edistämisessä

Tiina Alakärppä: TRE:n mahdollisuuksia seksuaaliterveyden edistämisessä

Tiina Alakärppä
Kirjoitettu osana TRE-ohjaajakoulutuksen lopputyötä.
18.9.2020

 

TRE:n mahdollisuuksia seksuaaliterveyden edistämisessä

 

Tarkastelen tässä esseessäni TREn mahdollisuuksia seksuaaliterveyden edistämisessä. En löytänyt suoraan aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, joten tämä essee on rakennettu useiden eri lähteiden ja linkkien avulla sekä oman pohdinnan tuloksena. Avaan ensiksi lannelihaksen osuutta seksuaaliterveyden edistämisessä ja tämän jälkeen käyn listamaisesti läpi TREn mahdollisia hyötyjä seksuaaliterveydelle.

 

Lannelihas (toiselta nimeltään psoas) on ehkä kehon tärkein lihas. Se on noin kyynärvarren kokoinen ja se kiinnittyy yläosasta selkärankaan ja alaosasta reisiluuhun. Se on suurin ja vahvin lonkankoukistajalihaksemme, jonka avulla voimme muun muassa kävellä, juosta, nousta portaita ja nousta sängystä. Lannelihas myös vaikuttaa esimerkiksi ryhtiin ja stabiloi selkärankaa.

 

Lannelihaksesta käytetään joskus myös nimeä ”sielun lihas” tai ”taistele ja pakene -lihas”. Se on juuri se, joka vetää pienelle kerälle pelko- ja shokkitilassa, auttaa juoksemaan pakoon tai taistelemaan. Lannelihas supistuu tiedostamatta, kun ihminen kohtaa pelkoa. Tämä pelko voi olla esimerkiksi arkista ihmissuhteisiin tai työtehtäviin liittyvää. Erityisesti seksuaalinen trauma aiheuttaa niin suurta fyysistä ja psyykkistä kuormitusta, että se näkyy väistämättä myös kehossa: Lannelihas jännittyy ja supistuu voimakkaasti suojautuakseen ja hermosto saa uhkaava informaatiota, että kehoon hyökätään. TRE voi olla seksuaalista traumaa kohdanneille erityisen voimakas kokemus, varsinkin, jos traumaa ei ole käsitelty. Näissä tapauksissa on hyvä lähteä havainnoista, edetä pikkuhiljaa tietoisuutta lisääviin kokemuksellisiin tekniikoihin ja sen jälkeen kehon manipulointiin jännitettä nostavien ja purkavien TRE-menetelmien, kosketuksen ja muiden suorempaan vaikuttamiseen pyrkivien tekniikoiden avulla.

 

Lannelihas on yhteydessä kiertäjähermoon eli vagushermoon, joka lähettää aivojen mantelitumakkeeseen viestin lihaksen jännityksestä. 80-90% kehosta aivoihin viestiä tuovasta hermostosta koostuu kiertäjähermostosta. Vagushermo myös säätelee sosiaalista kiinnittymistä. Kun vagushermon ventraali- eli etupuoli on aktivoitunut, ihmisen etuotsalohko aktivoituu ja tämän myötä ihminen kykenee sosiaaliseen kontaktiin. Niin kauan kuin vagushermo havaitsee huomattavan jännityksen lannelihaksessa, se viestittää aivoille, että uhka ei ole ohi. Tällöin vagushermon etupuoli ei voi aktivoitua eli myös sosiaalinen kontakti on mahdoton.

 

Lannelihaksen läpi kulkee myös muita hermoja. Jos lannelihas on jännittynyt, se painaa näitä hermoja ja aiheuttaa kipuja. Jännitys voi myös muuttaa lantion kulmaa ’eteenpäin’, mikä taas tuo lisää painetta alaselälle ja tätä kautta lantionpohjaan. Tämän vuoksi rentoutunut lannelihas on keskeinen genitaalialueen kivun hoidossa ja muutenkin se ylläpitää toimivaa ja terveellistä lantion aluetta.

 

 

TRE:n hyötyjä seksuaaliterveydelle:

  • KIVUT VÄHENEVÄT/LOPPUVAT: Lannelihaksen jännitystila voi aiheuttaa monia kiputiloja esimerkiksi alaselän, lantion, hartioiden ja niskan alueille sekä genitaalialueille. Jännittynyt lannelihas aiheuttaa painetta myös lisääntymiselimistölle, mikä taas voi aiheuttaa esimerkiksi kuukautiskipuja.
  • ORGASMISTA KOKONAISVALTAISEMPI: Orgasmista voi tulla kokonaisvaltaisempi, kun TRE:n avulla puretaan lannelihaksen jännityksiä ja lantionpohja rentoutuu.
  • KEHOTIETOISUUS LISÄÄNTYY: Kehotietoisuus eli kyky aistia omaa kehoa kasvaa mm. uusien/erilaisten tuntemusten ja liikkeiden kautta. Kehotietoisuuden myötä erillisyys ja tietoisuus omista rajoista kasvaa, mikä on edellytys kontaktille ja intiimiyhteyden kokemiselle.
  • OMA KEHO ON HELPOMPI HYVÄKSYÄ: TRE:n aikana keho voi tehdä uusia ja erikoisia liikkeitä ja ääniä. Kun huomaa kehon pystyvän ihmeellisiin asioihin ja ymmärtää, että keho todella on koko elämämme ja sen kokemusten mahdollistaja, voi sitä oppia myös kunnioittamaan paremmin ja hyväksymään sen sellaisena kuin se on.
  • LÄSNÄOLO HELPOTTUU: Läsnäolo on helpompaa, kun oppii rentoutumaan ja hengittämään syvällisemmin. Samalla oppii olemaan takertumatta mm. kehon tuntemuksiin. Läsnä oleminen, kehon hyväksyminen ja sen liikkeiden sekä äänten salliminen ovat keskeisiä seksuaalisen hyvinvoinnin lisääntymisessä.
  • VOI PÄÄSTÄ IRTI VAIKEISTA SEKSUAALISUUTTA RAJOITTAVISTA TUNTEISTA: Pelon, häpeän, ja syyllisyyden tunteet paikannetaan usein lannelihaksen alueelle, jossa niitä voi olla hyvin erilaisista syistä johtuen (traumat, ulkonäköpaineet jne.). TRE:n avulla pelon, häpeän ja syyllisyyden tunteet voivat helpottua muun muassa edellä listatuista syistä. Nämä tunteet voivat aiheuttaa esimerkiksi orgasmivaikeuksia ja seksuaalisen halun puutetta.
  • KOMMUNIKOINTI PARANEE: Kun tuntee oman kehonsa, osaa yleensä paremmin myös kommunikoida siitä. Kommunikointi taas auttaa lähes kaikkeen. Kommunikointi on se vaikein seksitemppu!

 

 

 

 

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.